onsdag 24 oktober 2007

Höst med kanelbullar


Idag har jag fixat & donat runt som en galning! Har röjt på uteplatsen, dvs slängt alla frostbitna växterna & packat ihop utemöblerna.... lika bra att ge efter för hösten. Bakat har jag oxå hunnit med. Limpor och kanelbullar!! Som en liten minifarmor känner jag mig! Men det är juh så härligt att få knåda en deg! Att städa efteråt är värre :)
Promenixade en sväng på eftermiddagen. Bäst att njuta av solen innan den ger upp. Hösten är så vacker, det gäller bara att se det.... fast snön kan då vänta ett bra tag! Nä, nu blir det sofftid!

Kanelbullar ca 40 st

ca 850 g vetemjöl
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma

Gör så här
1. Smält matfett, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader.
2. Smula ned jästen i en degbunke. Häll över degvätskan och rör tills jästen har löst sig.
3. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen smidig för hand eller i maskin till degen släpper bunkens kanter.
4. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
5. Förbered fyllning. Gott- kardemumma, smör, kanel, mandelmassa, vaniljsocker
6. Baka ut degen, valfri metod!
8. Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter.
9. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker på. Grädda mitt i ugnen i 250 grader, ca 8 min. Låt kallna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar